با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رفاه در جامعه محصولات غذایی به یکی از ارکان مهم سلامت تبدیل شده اند. زندگی سالم تر با مواد غذایی سالمتر امکان پذیر است. از طرفی کمبود وقت و افزایش سرعت زندگی سبب شده است تا افراد به مواد غذایی بسته بندی روی بیاورند. که این مهم اتسفاده از تکنولوژی های جدید بسته بندی غذایی را بیش از پیش تشدید میکند. دستگاه های بسته بندی جدید نظیر

دستگاه بسته بندی اسکین پک که تحولی در این عرصه را ایجاد کرده اند.

شما میتوانید برای

خرید اسکین پک و یا اطلاع از

قیمت اسکین پک به سایت نادی پک|nadipack.com مراجعه کنید 

اسکین پک مدل 70*50

 

بسته بندی چیست؟

از آنجایی که لازم است هر کالایی ، در زمان فروش مشاهده شود و در میان طیف وسیعی از تولیدات داخلی و خارجی ،ارتباط مناسبی با خریدار برقرار کند . بنابراین توجه به طراحی ظاهری مناسب برای یک محصول اهمیت می یابد. بیان تصویری یک کالا ، بیش از کلمات ، در ذهن مشتری ماندگار شده و در زمان خرید کالا توسط وی ، به شناسایی آن محصول اهمیت می یابد . بیان تصویری یک کالا توسط وی به شناسایی آن محصول خاص منجر می گردد . این بیان تصویری با بهره گیری از عواملی چون رنگ شکل و الگو نوع حروف و نشانه ها ، هویتی ویژه برای محصول به مخاطب منتقل می گرداند.

 

طراحی بسته بندی

مشاهده ی ظاهر بسته بندی اولین برخورد مصرف کننده با محصول بوده و از این رو نقش طراحی بسته بندی در خرید مخاطبان و باقی ماندن در حافظه ی بلند مدت آنان امری انکارناپذیر است. بنابراین می توان طراحی بسته بندی را مهم ترین فاکتور در موفقیتهای تجاری دانست، که با تحریک حس زیبایی شناختی در افراد سبب خرید آنها شده و فروش های تکراری را در پی خواهد داشت. در طراحی بسته بندی دو جنبه ی کاربردی بودن یعنی داشتن ویژگی هایی برای حفاظت از آسیب دیدگی محصول، سهولت در حمل و انبارداری، آگاه سازی مصرف کننده از محتویات و دسترسی آسان به آن و جذاب بودن یعنی انتخاب رنگ، خط و فرد مناسب با توجه به بازار هدف باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این هنرمند طراح بایستی تمامی اطلاعات لازم در مورد محصول، فرهنگ، سلیقه. جمعیت، قیمت ها و شرایط محیطی و قانونی بازار هدف، دورهی عمر محصول و کلیه عملیات تولید تا توزیع و در نهایت رسیدن به دست آخرین مصرف کننده را از طریق پژوهش و تولید کننده به دست آورد تا با آنالیز و دسته بندی این اطلاعات بتواند طرحی را برای بسته بندی مورد نظر ارائه کند که به طور قطع شانس حضور و فروش قابل قبول محصول در بازار هدف را تضمین کرده و در میان خریداران خود وفاداری ایجاد کند پس طراحی بسته بندی تعیین کننده ی میزان فروش محصولات باکیفیت های یکسان ولی در بسته بندی های متفاوت است. همچنین طراح باید به احساس مصرف کنندگان برحسب سن و جنسیت توجه کند تا در میان رقبای تجاری موفق تر باشد. البته مبارزه با مسئله ی دامپینگ یعنی ارائه ی محصول بی کیفیت در بسته بندی جذاب و فریبنده ضروری است زیرا این امر نه تنها مصرف کنندگان را نسبت به محصولات با آن نام تجاری بدبین کرده بلکه نوعی تقلب محسوب میشود که حتی اعتبار کشور تولید کننده را نیز خدشه دار خواهد کرد.

به عنوان مثال برخی از کشورهایی که از ایران زعفران فله ای وارد می کنند محصول با کیفیت ایرانی را با موادی دیگر ترکیب کرده و در نتیجه محصولی بی کیفیت را با نام ایران به بازارهای جهانی عرضه می کنند که این امر اعتبار زعفران ایران را به شدت زیر سوال می برد. بنابراین فروش بیشتر محصول و جذب خریداران در گرو محصول با کیفیت و طراحی زیبا و هنرمندانه ی بسته بندی است که برای نیل به این هدف توجه به رنگ، فرم، خط و تصویر مناسب و برند تجاری که در ادامه در مورد هر یک توضیح بیشتری خواهیم داد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در زمینه ی طراحی بسته بندی در چند ساله ی اخیر حرکت های رو به رشدی را شاهد بوده ایم و تولید کنندگان علاقمندی زیادی به تغییر و تحول در نحوه ی بسته بندی محصولات تولیدی خود نشان می دهند. از طرفی عوامل گوناگونی از قبیل تغییرات تکنولوژی و تأثیرات آن در فرآیند زندگی روزانه، رسانه های گروهی و هجمه ی تبلیغات صوتی و تصویری آن و تغییر الگوهای مصرفی تقاضامندی های جدیدی را اعلام می کنند. اما با تمام این تفاسیر، طراحی در زمینه ی بسته بندی در کشور ما در قیاس با استانداردهای جهانی فاصله ی بسیاری دارد و عمده دلیل آن، نه صرفا به لحاظ فناوری در صنعت بلکه به جهت عدم به کارگیری اصول لازمه در روند طراحی است.

 

ابعاد و فرم بسته بندی

ابعاد بسته بندی با توجه به فرهنگ مصرف در کشور هدف و طول عمر محصول تولیدی متفاوت است مثلا برای محصولی مانند قارچ که مدت نگهداری آن کوتاه بوده، طراحی بسته بندی در ابعاد کوچک سبب کاهش ضایعات شده و در نتیجه سود اقتصادی برای تولید کننده خواهد داشت. همچنین اگر بازار هدف ما کشورهای اروپایی است، به دلیل جمعیت پایین خانواده ها و فرهنگ خاص مردم آن باید بسته بندی های یک نفره یا حداکثر دو نفره طراحی کرد تا از این طریق شانس فروش محصول صادراتی در بازار هدف بیشتر شود. علاوه بر این توجه به فرم بسته بندی از نظر سهولت در حمل و نقل و جای گیری منظم در قفسه ی فروشگاهها مهم بوده و باید دقت شود. شایان ذکر است بر حسب تحقیقات به عمل آمده در مورد فرم های مختلف بسته بندی، نمونه های مکعب، چهار گوش و ایستاده موفقیت بیشتری را در جلب نظر مشتریان به دست آورده اند و نیز مشاهده شد که مردان به فرم بسته بندی توجه بیشتری می کنند. پس در بسته بندی محصولاتی که عمده ی خریداران آن مردان هستند باید نگرش ویژه ای نسبت به فرم بسته بندی داشت.

 

یک بسته بندی مناسب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

در صنعت بسته بندی دو رکن تضمین سلامت و ایمنی مصرف کننده و دوستی با محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و در آخر مقرون به صرفه بودن مطرح می شود. هر کالایی که در بازار عرضه می شود، باید با بسته بندی مناسب همراه باشد تا مصرف کننده از سالم بودن مواد غذایی و مصرفی اطمینان کامل پیدا کند. از سوی دیگر در یک بسته بندی مناسب باید حفظ محیط زیست و تجزیه پذیر بودن آن نیز لحاظ شود.

به طور مثال بسته بندی های تتراپک سلوی بوده و به سرعت در خاک تبدیل به کود می شود در حالی که پلاستیک بیش از ۵۰۰ سال طول می کشد تا تجزیه شود و علاوه بر این باعث فاصله انداختن ذرات در خاک شده و با بارندگی احتمال سیل را افزایش می دهد.

بسته بندی صادراتی

نزول رتبه بسته بندی ایران از چهارم به ششم خاورمیانه در سال ۱۳۹۶ خود نشان دهنده این مطلب است که ایران با توجه به رشد روز افزون علم، نمی تواند همپای جهان در بسته بندی حرکت کند و در رتیه های پایین دنیا قرار دارد، در حالیکه گردش مالی این صنعت در خاورمیانه ۸ میلیارد دلار بوده و کشورهای ترکیه، عربستان، امارات و مصر رتبه های اول تا پنجم را در خاورمیانه دارند.

 

مشخصات بسته بندی صادراتی

تطابق با استانداردها، مقررات و قوانین کشور مورد نظر باشد.

جلب توجه خریدار احتمالی و ترغیب وی به منظور خرید.

متناسب با نیاز بازار و خواسته های بازار مورد نظر باشد.

توان محافظت از ویژگی های کالای درون بسته بندی داشته باشد(طعم و رنگ و مزه و بو و …)

بسته بندی متناسب با فرهنگ کشور مورد نظر

بسته بندی منطبق با وضعیت آب و هوای کشور مورد نظر باشد.

نکاتی را که می بایست بطور اصولی و کلی در مورد بسته بندی و طراحی آن رعایت کنیم (از دیدگاه مصرف کننده)

بسته بندی باید به خریدار اطلاعات کامل را بدهد.

نوع و جنس ماده اولیه بسته بندی از نظر بهداشتی و ایمنی مناسب انتخاب شده باشدو سلامتی در صورت مصرف را تضمین کند

بسته بندی باید مشتری را جذب کند و جذابیت داشته باشد.

بسته بندی باید شخصیت و شان مشتری را حفظ کرده و به مصرف کننده احترام بگذارد.

باید با فرهنگ و ارزش های کشور هدف را در نظر داشته باشد.

باید از فرهنگی که برای مردم لذت بخش است استفاده کنیم.

هزینه مواد اولیه بسته بندی نباید آنچنان سنگین باشد که بهای فروش کالا را نسبت به کالای مشابه غیر قابل رقابت سازد.

بسته بندی باید به طریقی طراحی شود که دسترسی به کالا راحت باشد.

بسته بندی باید مطابق با استانداردهای روز کشور باشد.

بسته بندی مورد نظر به صورت کامل قابل حمل و نقل باشد.

 

دستگاه های بسته بندی در اقتصاد مدرن چه نقشی دارند؟

صنعت بسته بندی چندی است که بر صدر بازار نشسته و در هر گوشه ای، رد پایی دارد. سخن از کیفیت عرضه ی یک قطعه که به میان می آید، این بسته بندی است که باید کارایی داشته باشد، بازاریابی و مارکتینگ هم به مدد همین پدیده انجام می شود و جالب اینجاست که به طرز استعاره گونه ای، هیچ خط تولیدی وجود ندارد که چرخش، بدون حضور دستگاه های بسته بندی مناسب و با کیفیت بچرخد. به حافظه ی خود در خرید مراجعه کنید، آیا ده سال پیش، هنگامی که به یک فروشگاه مراجعه کردیم تا این اندازه محصول قرار گرفته در بسته بندی وجود داشت یا ناچار بودیم پلاستیک طلب کرده و مقدار مورد نظر را در بسته، روی ترازو قرار دهیم؟ قصد مطالعه ی مقدمه را نداریم، اما اگر امروز، به هر شکلی، عنوان فعال اقتصادی را یدک می کشید، کسب و کار شما یک کمیت لنگ دارد، در صورتی که اهمیت بسته بندی را، آن طور که باید، درک نکرده باشید. کاری که در سطرهای آینده انجام می دهیم معطوف است به بررسی صنعت بسته بندی در کسب و کارهای امروزی، به ویژه حوزه ی خوراک (حبوبات، خشکبار و غیره) و البته، معرفی و بررسی چند نمونه دستگاه خوش نام در بازار داخلی. با ما همراه باشید.

 

دستگاه بسته بندی چه انواعی دارد و خط تولید چه کسب و کارهایی را می چرخاند؟

 

برشمردن تعداد یا نوع دستگاه های بسته بندی کار معقولی نیست. زیرا به تعداد محصولاتی که در دنیا تولید می شود، دستگاه بسته بندی وجود دارد. گاهی حتی نیاز است یک خط تولید، بنا به نیاز خاص و انحصاری خود، به شرکتی، سفارش دستگاهی خاص را ارائه دهد. از همه ی این مسائل که گذر کنیم، باید به این امر صحه بگذاریم که دستگاه های بسته بندی، نقش اول خطوط تولید مواد غذایی هستند. در نتیجه، چه از نظر قیمت، چه از منظر تنوع محصول، دستگاه های بسته بندی حوزه ی مواد غذایی، پیچیده ترین مارکت را دارند.

پس از این، نوبت به صنایع شیمیایی می رسد. این حوزه، به تبع حساسیت و ایمنی، شاید جایگاه دوم را داشته باشد. به همین ترتیب و منوال، شما می توانید بر اساس فراگیری محصول و سپس، درجه نیاز به پوشش، رابطه ی آن صنعت با پدیده ی بسته بندی را به دست آورید.

 

دستگاه بسته بندی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

 دستگاه بسته بندی بلیستر

دستگاه های بسته بندی، به شکلی استعاره ای، چرخ خط تولید هر کسب و کاری را می چرخانند. حالا زمان آن فرا رسیده تا کمی دقیق تر شویم. در معنای نزدیک، محصول شما هر چه که باشد، نیاز دارد تا در مراحل نهایی، درون بسته قرار گیرد. این از تاثیر اول بسته بندی بر خط تولید. اما اگر این بسته بندی، کیفیت را توام با اصول بازاریابی به روح محصول ندمد، نتیجه این خواهد بود که برند شما زمین می خورد و در بازه ای طولانی یا کوتاه، ناچارید با تعدیل نیرو و غیره دست به گریبان شوید، شاید هم واقعا خط تولید شما از کار بایستد.

با این مقدمات، به نظر می رسد آماده باشیم تا با هم، چند دستگاه بسته بندی قدرتمند را مرور کنیم. شاید شما در گام اول، به دنبال این باشید که قیمت دستگاه بسته بندی چند است، اما توصیه ما این است که ابتدا ببینید کدام یک با خواسته های شما همخوانی دارد، سپس به قیمت این دستگاه های صنعتی توجه کنید. در واقع، گستردگی و عمق حوزه ی انجام وظیفه ی دستگاه بسته بندی را، به قیمت آن، ارجحیت دهید.

 

دستگاه بسته بندی صنعتی مواد غذایی

دستگاه های بسته بندی مواد غذایی معمولا ماشین آلاتی هستند که توان تولید بالا دارند. لازمه ی این دستگاه ها داشتن فضای صنعتی استاندارد و مناسب برای فعالیت در حوزه بسته بندی مواد غذایی می باشد.

 

انواع دستگاه بسته بندی صنعتی

دستگاه بسته بندی توزین دار

دستگاه بسته بندی حجمی

دستگاه بسته بندی پودری

ماشین آلات کیسه پرکن

ماشین آلات پرکن مایعات و مواد غلیظ

به طور معمول نوع بسته بندی به نوع ماده غذایی بستگی دارد یعنی بسته بندی مواد جامد با بسته بندی مواد مایع متفاوت است.

بسته بندی مواد خشک مثل بسته بندی حبوبات ، بسته بندی خشکبار آجیل و بسته بندی انواع قند، شکر، چای و … به دلیل ماندگاری بالا بطور معمولا در بسته بندی های سلفون یا کارتنی در عرضه می شود.

در برخی از موارد برای افزایش ماندگاری محصول از گاز ازت بعنوان ماده نگهدارنده درون بسته ها استفاده می شود. این امر باعث ماندگاری بیشتر ماده غذایی میشود. در خصوص بسته بندی محصولاتی مانند سبزیجات و صیفی جات تازه، مرغ، گوشت، ماهی و نوع بسته بندی متفاوت می باشد و حتما مکان نگهداری از آن نیز باید متناسب با آن باشد.

این بسته بندی ها معمولا داخل ظروف مخصوص با قابلیت وکیوم کردن و تزریق گاز ازت می باشد که در هوای سردتر از هوای محیط باید نگهداری شود.

وکیوم کردن یکی از راه های جلوگیری از فساد محصول می باشد چرا که با خارج کردن هوای داخل بسته عملا اجازه رشد باکتری ها و میکروب ها را ازبین برده و محصول تا مدت زیادی قابل استفاده می باشد.

نوع دیگری از دستگاه بسته بندی مواد غذایی روش بسته بندی داخل ظروف پت، فی پلاستیکی، کاغذی کیسه های پلاستیکی، گونی و هستند که بنا به تناسب نوع ماده غذایی هرکدام از این بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمورد مایعات نیز بسته بندی ها بیشتر به صورت شیشه ای، بطری، و گاهی به صورت پاکت های نایلونی صورت می گیرد. نوع دیگری از بسته بندی مواد مایع مثل آبمیوه در بسته بندی هایی به نام تتراپک صورت می گیرد که غلاف کاغذی مانندی محصول مورد نظر را در بر می گیرد.

بسته بندی های کنسروی که مخصوص مواد فرآوری شده می باشد نیز در کارخانجات تولید کمپوت، کنسرو ماهی و… نیز استفاده می شود.

مواردی که به آنها اشاره شد، تنها چند نمونه از مدل های مختلف بسته بندی مواد غذایی می باشند.

شرکت صنعت کاران متحد تولید کننده انواع دستگاه ها از خط تولید تا بسته بندی مواد غذایی از جمله ،دستگاه بسته بندی چیپس ،بسته بندی آجیل وخشکبار و حبوبات ، دستگاه بسته بند ی سبزیجات، بسته بندی شکلات و خط تولید کنسروجات می باشد. قیمت دستگاه های بسته بندی مواد غذایی با توجه به نرخ ارزدر بازار و همچنین نرخ مواد اولیه محاسبه می شود.

جهت انتخاب دستگاه بسته بندی مناسب برای محصول خود باید به ویژگی های اصلی محصول دقت کنید و بهترین و در عین حال مناسب ترین نوع بسته بندی با توجه به تقاضای بازار و ماهیت آن محصول را انتخاب کنید، همچنین باید به قیمت دستگاه، تکنولوژی استفاده شده در دستگاه، فضای در اختیار و هزینه های راه اندازی خط تولید نیز توجه داشته باشید.

 

همه چیز درباره بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

این بسته‌بندی‌ها برای بسته‌بندی محصولاتی با ابعاد و لبه‌های تیز مناسبند

در حالی که بسته‌بندی وکیوم اسکین (VSP) در چند سال گذشته نیز در دسترس همگان بوده است، به نظر می‌رسد که فناوری شتاب‌ آهنگ بیشتری را به‌عنوان بسته منتخب برای اغلب غذاهای عالی در اختیار آن قرار داده است. این جابه‌جایی به سمت پذیرش بیشتر به خاطر تولید و ارایه فیلم‌های جدیدتری هستند که می‌توانند خود را با محصولات در اندازه‌های مختلف، برآمدگی‌های بزرگتر و لبه‌های تیزتر مطابقت دهند و نیز با توانایی تلفیق اسکین پک و مقوا، گستره بزرگتری از کاربردها و انتخاب‌ها برای VSP به وجود آمده است.

 

 بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

 

VSP جای پای خود را به عنوان یک بسته‌بندی بادوام و موفق چندین سال پیش در اروپا باز کرد اما حتی در آنجا نیز مصرف‌کنندگان به زمان احتیاج داشتند تا این طراحی‌های جدید بسته‌بندی را بپذیرند. فیلم VSP محصول را مانند پوست دوم دربرمی‌گیرد، آن را ایمن می‌سازد آنهم بدون هرگونه تنش اضافی و بدون اینکه شکل محصول را تغییر دهد. فیلم بالایی و وب پایینی (فیم سخت یا سینی) کاملا با دیگری سیل می‌شود و محصول را کاملا دربرمی‌گیرد.

علت اینکه فناوری VSP روندی آهسته را برای جلب نظر عمومی در اروپا و امریکا طی کرد این بود که متفاوت به نظر می رسید. مصرف‌کنندگان عادت داشتند تا گوشت، ماکیان و ماهی تازه را با سیل بالایی و سینی دارای عمق ببینند. با VSP، بسته‌بندی بیرونی تقریبا غیرقابل دیدن خواهد بود- فیلم بالایی به محکمی بر روی محصول کشیده می‌شود، به گونه‌ای که تمام اتمسفر بسته از بین برود. این ظاهر ناپیدا متفاوت است و این تغییر می‌تواند علت توقف مصرف‌کنندگان باشد به‌ویژه چنانچه هیچ پیامی از طرف فروشگاه یا برند مبنی بر این‌که بسته جدید چیست و مزیت‌های آن کدام است، وجود نداشته باشد.

 

بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

 

مشخصه‌های VSP

فیلم‌های جدید و مواد اولیه سینی‌ها در حقیقت مانند یک قهرمان از محصول محافظت می‌کنند. فناوری فیلم که شامل گریدهای مختلف وب‌های پایینی و بالایی می‌شود، انتخاب‌های زیادی را برای برند فراهم می‌کند. این دامنه و گستردگی فیلم‌ها دربرگیرنده راهکارهایی برای تمام کاربردهای عمومی است و سیستم‌های سیل‌ مجزا مانند Skin-Peel، Burst-Peel و lower monowebs را امکان‌پذیر می‌کند.

برای گوشت‌های مرغوب مانند گاویش، گوشت بره، استیک‌ها و غذاهای دریایی، وب بالایی باید حداکثر شفافیت و درجات بالایی از براقیت را برای انعکاس ارزش و تمایز محصول داشته باشد. علاوه بر این، وب‌های بالایی می‌توانند با مواد مقاوم در برابر سوراخ‌شدگی تولید شوند به گونه‌ای که حتی محصولات تیز یا آن‌هایی که با استخوان بسته‌بندی می‌شوند را نیز بتوان به راحتی بسته‌بندی کرد. آن‌ها کشش و جمع‌شدگی کافی برای تطبیق با محصولاتی با برآمدگی زیاد یا شکل‌هایی که چندان متداول نیستند را دارند. فراتر از قابلیت عرضه محصول در شکل طبیعی خود، VSP می‌تواند طول عمر محصولات را در برخی موارد تا هفت روز اضافه کند که آن هم به دلیل نبود اکسیژن درون بسته است.

این فیلم‌ها کاملا مطابق با کاربردهای خاص یک محصول (شکل، ارتفاع، سازگاری) به صورت سفارشی تولید می‌شوند همینطور وب پایینی. آن‌ها را می‌توان برای ارتباط با مصرف‌کننده چاپ زد.

 

بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

در حالی که بسته‌بندی وکیوم اسکین (VSP) در چند سال گذشته نیز در دسترس همگان بوده است، به نظر می‌رسد که فناوری شتاب‌ آهنگ بیشتری را به‌عنوان بسته منتخب برای اغلب غذاهای عالی در اختیار آن قرار داده است. این جابه‌جایی به سمت پذیرش بیشتر به خاطر تولید و ارایه فیلم‌های جدیدتری هستند که می‌توانند خود را با محصولات در اندازه‌های مختلف، برآمدگی‌های بزرگتر و لبه‌های تیزتر مطابقت دهند و نیز با توانایی تلفیق اسکین پک و مقوا، گستره بزرگتری از کاربردها و انتخاب‌ها برای VSP به وجود آمده است.

VSP جای پای خود را به عنوان یک بسته‌بندی بادوام و موفق چندین سال پیش در اروپا باز کرد اما حتی در آنجا نیز مصرف‌کنندگان به زمان احتیاج داشتند تا این طراحی‌های جدید بسته‌بندی را بپذیرند. فیلم VSP محصول را مانند پوست دوم دربرمی‌گیرد، آن را ایمن می‌سازد آنهم بدون هرگونه تنش اضافی و بدون اینکه شکل محصول را تغییر دهد. فیلم بالایی و وب پایینی (فیم سخت یا سینی) کاملا با دیگری سیل می‌شود و محصول را کاملا دربرمی‌گیرد.

علت اینکه فناوری VSP روندی آهسته را برای جلب نظر عمومی در اروپا و امریکا طی کرد این بود که متفاوت به نظر می رسید. مصرف‌کنندگان عادت داشتند تا گوشت، ماکیان و ماهی تازه را با سیل بالایی و سینی دارای عمق ببینند. با VSP، بسته‌بندی بیرونی تقریبا غیرقابل دیدن خواهد بود- فیلم بالایی به محکمی بر روی محصول کشیده می‌شود، به گونه‌ای که تمام اتمسفر بسته از بین برود. این ظاهر ناپیدا متفاوت است و این تغییر می‌تواند علت توقف مصرف‌کنندگان باشد به‌ویژه چنانچه هیچ پیامی از طرف فروشگاه یا برند مبنی بر این‌که بسته جدید چیست و مزیت‌های آن کدام است، وجود نداشته باشد.

 

 

بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

 

مشخصه‌های VSP

فیلم‌های جدید و مواد اولیه سینی‌ها در حقیقت مانند یک قهرمان از محصول محافظت می‌کنند. فناوری فیلم که شامل گریدهای مختلف وب‌های پایینی و بالایی می‌شود، انتخاب‌های زیادی را برای برند فراهم می‌کند. این دامنه و گستردگی فیلم‌ها دربرگیرنده راهکارهایی برای تمام کاربردهای عمومی است و سیستم‌های سیل‌ مجزا مانند Skin-Peel، Burst-Peel و lower monowebs را امکان‌پذیر می‌کند.

برای گوشت‌های مرغوب مانند گاویش، گوشت بره، استیک‌ها و غذاهای دریایی، وب بالایی باید حداکثر شفافیت و درجات بالایی از براقیت را برای انعکاس ارزش و تمایز محصول داشته باشد. علاوه بر این، وب‌های بالایی می‌توانند با مواد مقاوم در برابر سوراخ‌شدگی تولید شوند به گونه‌ای که حتی محصولات تیز یا آن‌هایی که با استخوان بسته‌بندی می‌شوند را نیز بتوان به راحتی بسته‌بندی کرد. آن‌ها کشش و جمع‌شدگی کافی برای تطبیق با محصولاتی با برآمدگی زیاد یا شکل‌هایی که چندان متداول نیستند را دارند. فراتر از قابلیت عرضه محصول در شکل طبیعی خود، VSP می‌تواند طول عمر محصولات را در برخی موارد تا هفت روز اضافه کند که آن هم به دلیل نبود اکسیژن درون بسته است.

این فیلم‌ها کاملا مطابق با کاربردهای خاص یک محصول (شکل، ارتفاع، سازگاری) به صورت سفارشی تولید می‌شوند همینطور وب پایینی. آن‌ها را می‌توان برای ارتباط با مصرف‌کننده چاپ زد. وب‌های پایینی در رنگ‌ها، ضخامت‌ها و درجات مختلف پارگی موجود هستند.

 

بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین

 

مقوا در برابر پلاستیک

خلاقیت‌های جدید در بسته‌بندی‌های وکیوم اسکین، تنها به فیلم‌ها محدود نمی‌شود. برخی تولیدکنندگان سینی‌‌های پلاستیکی را با مقوای پلی‌کوت (Poly-Coated)  جایگزین کرده‌اند. VSPها به خوبی سیل می‌کنند و دراینجا مقوا نیز به خوبی پلاستیک‌ها عمل می‌کند.

مقوا انتخاب دیگری را نیز در اختیار برند می‌گذارد آن هم قابلیت طراحی است که باید بتواند نیازهای گروه هدف را به خوبی برآورده کند. مقوا پیغامی بسیار قوی از پایداری را حمل می‌کند که برای خریداران، به‌ویژه میلنیال‌ها که دنبال بسته‌های دوستدار محیط زیست هستند، پیام مثبتی می‌فرستد.

به‌کارگیری مقوا به‌عنوان وب پایینی یک ایراد نیز دارد: پتانسیل کم کردن طول عمر موادغذایی. با حرکت از پلاستیک به مقوای بانفوذناپذیری کمتر، طول عمر پایین می‌آید و بسته به نوع محصول بسته‌بندی شده، زمان ارایه و ماندگاری آن در قفسه‌ها کاهش می‌یابد. این اغلب به معنای ضایعات بیشتر غذایی است. در واقع ارزیابی فواید زیست‌محیطی مقوا در مقابل پلاستیک، عملی متعادل‌کننده است. برای هر برند، مهمترین چیز، درک و آگاهی از نقاط فروش و محرک‌های تشویقی گروه‌های هدف به حساب می‌آیند.

 

آغاز به کار

برای انتخاب سیستم‌های بسته‌بندی، باید به مواردی از خود محصول نیز توجه کنید:

- میزان انتظار از طول عمر

- اامات محافظت‌های مکانیکی

- مشخصه‌های بازاریابی

- مصرف‌کننده هدف

- ویژگی‌های باز کردن و بستن مجدد

- اامات چاپ و لیبل‌زنی

- تجهیزات مناسب بسته‌بندی

- هزینه بسته

- محصول چگونه خواهد بود یا چگونه باید بارگذاری و پر شود

- واسطه‌ها با سایر تجهیزات در فرآیند تولید

یک تامین‌کننده ماهر می‌تواند پاسخ سوالات بالا راجع به محصول و کاربردهای آن را داشته باشد و بهترین بسته‌بندی را برای داشتن بهترین فروش با بودجه‌بندی مناسب پیشنهاد دهد. VSP گزینه‌ای مناسب برای بسته‌بندی محصولات مرغوب است. ظاهری جذاب دارد و از چکه کردن جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند طول عمر را تا یک هفته بالاتر ببرد.

 

برای انتخاب سیستم‌های بسته‌بندی، باید به مواردی از خود محصول نیز توجه کنید:

 

- میزان انتظار از طول عمر

- اامات محافظت‌های مکانیکی

- مشخصه‌های بازاریابی

- مصرف‌کننده هدف

- ویژگی‌های باز کردن و بستن مجدد

- اامات چاپ و لیبل‌زنی

- تجهیزات مناسب بسته‌بندی

- هزینه بسته

- محصول چگونه خواهد بود یا چگونه باید بارگذاری و پر شود

- واسطه‌ها با سایر تجهیزات در فرآیند تولید

یک تامین‌کننده ماهر می‌تواند پاسخ سوالات بالا راجع به محصول و کاربردهای آن را داشته باشد و بهترین بسته‌بندی را برای داشتن بهترین فروش با بودجه‌بندی مناسب پیشنهاد دهد. VSP گزینه‌ای مناسب برای بسته‌بندی محصولات مرغوب است. ظاهری جذاب دارد و از چکه کردن جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند طول عمر را تا یک هفته بالاتر ببرد.

 

اسکین پک چیست ؟ چگونه کار می کند ؟

اسکین پک مدل 50*35

دستگاه اسکین پک از جمله دستگاههای بسته بندی کارتی است ، به این صورت که محصول روی یک کارت کاغذی ، پلاستیکی یا سینی قرار داده می شود و یک لایه پلاستیک شفاف روی محصولات را می پوشاند.

پلاستیکی که جهت اسکین پک کردن استفاده می شود قابل انعطاف با گرما است و این فیلم های بسته بندی از جنس PVC ، LDPE و غیره است.

این فیلم ها با استفاده از حرارت نرم شده ، سپس روی محصول کشیده می شود و سپس توسط یک پمپ مکش ایجاد می شود تا فیلم کاملا روی محصول بنشیند.

در این مورد بیشتر بخوانید :

An Automated Packaging Machine for Lepidopterous Larvae

انواع بسته بندی از نظر جنس مواد مصرفی مواد فی

نیاز به بسته بندی مقاوم تر منجر به پیدایش ظروف فی شد. در این راستا سال ۱۸۰ میلادی نیکلا اپرت به طور تجربی به فناوری ساخت قوطی برای نگهداری و بسته بندی مواد غذایی دست یافت. در کل قوطی سازی از زمان ناپلئون شروع و در قرن بیستم به شکل بهداشتی و با ایجاد تجهیزات مدرن برای ساخت، پر کردن و بستن در قوطی رواج یافت. اما در کشور ما ساخت قوطی فی از سال ۱۳۰۷ شمسی توسط شخصی به نام درخشان در رابطه با نگهداری موادغذایی مورد توجه قرار گرفت و در سالهای ۱۳۱۲ – ۱۳۱۱ از قوطی فی برای نخود سبز و… بهره گرفتند تا زمان نگهداری موادغذایی را افزایش و ضایعات آن را کاهش دهند.

مواد شیشه ای

یکی از قدیمی ترین مواد برای بسته بندی، ظروف شیشه ای بوده که قدمت آن به هفت هزار سال قبل از میلاد می رسد و در واقع صنعتی مهم به شمار می رفته است. پیش از اواخر قرن نوزدهم آب معدنی، ترشی، مربا و دیگر محصولاتی که آزاد فروخته می شدند در ظرف های شیشه ای که با روشی نسبتا عقب مانده تولید می شدند، بسته بندی می شدند. اما در طول قرون گذشته تولید ظروف شیشه ای رو به اصلاح گذاشت و امروزه صدها نوع از محصولات و مواد غذایی در ظروف شیشه ای و با کیفیت برتر روانه بازار می شوند. علم شیشه و شیشه گری در ایران از زمان های قبل بوده و هم اکنون نیز رو به رشد است.

مواد سلوی

این مواد شامل چوب، کاغذ، مقوا و… که از میان آنها کاغذ و مقوا در بسته بندی متداول ترند. تاریخچه ی بسته بندی با کاغذ و مقوا به تاریخچه ی ساخت کاغذ یعنی سه هزار سال قبل از میلاد و زمانی که مصریان از پاپیروس برای نوشتن استفاده می کردند، برمی گردد. اولین کارخانه کاغذسازی در کشور سال ۱۳۲۸ در کهریزک احداث شد که از کاغذهای باطله برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد.

مواد پتروشیمی

توسعه ی صنعت پلاستیک به سال ۱۸۶۳ برمی گردد وقتی که جراح آفریقایی گزارش داد می توان با استفاده از مواد اولیه ی کائوچو دسته ی خوبی برای چاقو ساخت و بعد از آن شرکت Gutta Percha شکل گرفت که جوهردان و توپ بیلیارد را تهیه می کرد. در دسامبر ۱۹۳۵ شیمیدان های انگلستان طی واکنشی تحت فشار زیاد و با تغییر دادن میزان، به ماده ی جدیدی به نام اتیلن دست یافتند که خواص عایق حرارتی خوبی داشت و بدین گونه بود که با اختراع پلی اتیلن پیشرفته غیر منتظره ای در انگلستان رخ داد. امروزه کاربرد آن از نظر میزان مصرف در درجه اول اهمیت قرار دارد

پلی اتیلن

به دو دسته تقسیم می شود:

الف)  LDPE (پلی اتیلن با دانسیته ی کم)

ب) HDPE  (پلی اتیلن با دانسیته ی زیاد)

این دو پلیمر از نظر فرمول شیمیایی یکسان ولی از نظر ویژگیهای کاربردی کاملا متفاوتند.

الف) LDPE به صورت فیلمهای نازک و انعطاف پذیر در تماس مستقیم با محصول استفاده میشود (برای بسته بندی های چند لایه به عنوان لایه ی درونی و به دلیل دو ویژگی کاربرد وسیعی در صنعت بسته بندی پیدا کرده است: خنثی بودن یعنی عدم واکنش با محصول و داشتن قابلیت دوخت حرارتی، کاربرد مشخص LDPE برای بسته بندی های تترایک (Tettra Pack)، شیر استیریل و آبمیوه، پیور پک برای بسته بندی شیر پاستوریزه و ماست، تری پک برای بسته بندی های کیسه ای، سه لایه ی شیر پاستوریزه و پنج لایه ی شیر استیریل است.

ب) HDPE  پلیمری سخت که از استحکام و ویژگی ممانعت کنندگی در برابر نور و عدم شفافیت آن برای انواع بطری شیر استفاده می شود.

پلی پروپلین

الف) Plan p.p ساده که برای تولید انواع درب پلاستیکی استفاده میشود و در بعضی موارد برای تولید بطریها نیز کاربرد پیدا می کند.

ب) Borieht p.p خطی شده، این ماده حین فرآیند تولید تحت نیروی کششی در دو جهت عمود بر هم قرار داده شده و در نتیجه فیلم نازک شفاف با ویژگی ممانعت کنندگی مناسب تر تولید می کند. این ماده برای بسته بندی انواع چیپس، ماکارونی، پفک، بادام زمینی و مجموعا Snack foods مناسب است.

ج) Pearlized Boright، این فیلم نازک، انعطاف پذیر و به رنگ سفید صدفی بوده و جایگزین مناسبی برای کاغذ در بسته بندی ویفر و پودر سوپ محسوب می شود. این ماده تا حدودی پوشاننده لکه ی چربی بوده و از این نظر کاربرد زیادی در بسته بندی چنین محصولاتی را دارا است.

 پلی استر PET Polyethylene terephthalate

در بسته بندی نوشابه و روغن مایع به شکل بطری قابل استفاده است. از این ماده ی پلیمری به صورت فیلم نازک و مستحکم برای بسته بندی آبمیوه جات مانند محصولات گلدیس و ساندیس استفاده می شود

پلی استایرن Poly styrene

به صورت شفاف و شکننده بوده و برای تولید ظروف یکبار مصرف با سینی کاربرد دارد. نوع خاصی از آن که در تولیدش از پلاستیکی به نام HIPS استفاده می شود، ضربه پذیر و مقاوم بوده، برای تولید ظروف ماست و مربای یک نفره استفاده می شود.

نایلون (پلی آمید)

در فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس کاربرد وسیعی داشته و همراه با پلی اتیلن در بسته بندی های تحت خلاء گوشت تازه و پنیر استفاده ی زیادی دارد.

وینیل کلراید (PVDC(Poly vinily denecholoricle

این مادهی پلیمری از نظر ویژگی ممانعت کنندگی در مقابل نفوذ گازها و رطوبت بهترین نوع ماده ی پلیمری است. همچنین انعطاف پذیری آن بسیار خوب بوده و برای بسته بندی فرآورده های گوشتی و گوشت تازه که تحت خلاء فیلم پلیمری کاملا به سطح محصول می چسبد ایده آل است. پلیمرها موادی خنثی هستند که روی مواد غذایی اثری ندارند ولی هنگام شکل دهی باید با مواد شیمیایی دیگری به نام افزودنی ها مخلوط شوند.

 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها